Daily Dozen muffin

Hvordan du undgår at dø – Boganmeldelse

181552

Denne bog, “Hvordan du undgår at dø” (How not to die) af Dr. Michael Greger, er simpelthen den bedste bog jeg nogensinde har læst. Den er godt på vej til at blive min bibel, der slås dagligt op i den og den har virkelig ændret mit liv.

Bogen er delt i to dele, en “Hvorfor” og en “Hvordan” del. Dette er genialt. I første del af bogen, “Hvorfor”, går forfatteren i dybden med hvorfor vi bør spise sund, han dykker DYBT ned i hvilken rolle kosten har på forebyggelse, behandling og helbredelse af de 15 hyppigste dødsårsager i USA. Dette er ud fra omfattende store og langvarige studier, mindre studier, menneskelige studier og studier fra laboratorier. Denne del af bogen er lidt tung, den er til dem der virkelig ønsker at kende facts uden påvirkning fra sensationelle medier, økonomisk gevinst og kultur.

I den anden del af bogen “Hvordan”, kommer forfatteren med snorlige forklaringer på hvordan vi gør dette. Her er det slet ikke tungt stof, men lettilgængeligt og lige til at gå til. Som fx vælg den røde spidskål i stedet for den hvide, da farverne indeholder flere antioxidanter og carotenoider. Hvilket begge dele er vigtige byggesten for vores immunforsvar, opbygning af nye celler og derved at behandle og bekæmpe diverse livsstilsygdomme. Jeg syntes det er så lækkert med disse, lette at huske, fif til hverdagen. Et andet godt eksempel er at hvis den frugt/grøntsag du skærer over hurtigt skifter farve, indeholder den færre antioxidanter end den der aldrig skifter farve. Da antioxidanterne forhindrer dette. Som fx et æble der bliver brunt indeholde færre antioxidanter end end mango, der aldrig bliver brun. Der er en masse af disse fif, som er lette at huske og lette at leve efter.

For en nørd som mig, er denne opdeling perfekt og det der gør at bogen bliver ved at være levende for mig. 2. del af bogen er blevet mit opslagsværk og det kan man også se på min bog i dag, da der er mærker sat ind på de ting jeg let ønsker at finde igen. Let forklaret så fortæller første del af bogen dig hvorfor du bør spise bønner og grønne blade, og anden del fortæller dig hvordan du gør det.

2018-05-20-10-43-15

Hvis man anskaffer sig bogen og syntes del 1 er for tung, så læs del 2. Jeg vil virkelig anbefale alle der går op i sundhed og velvære at anskaffe sig denne bog. Alle mine mærker sidder i del 2.

I bogen anvender forfatteren “trafiklyset”, som igen er en let ting at huske og en let ting at omdanne sin kost efter. Og her viser han en af de ting jeg virkelig godt kan lide ved ham, han går mere op i hvad vi indtager, end hvad vi ikke indtager og han prædiker ikke en 100% “grønt lys” kost, men at man sætter sig ind i hvad kosten indeholder og hvad den betyder for vores krop.

greger-traffic-light

Lyskurven indeholder altså, som det ses på billedet: Grønt lys fødevarer er rene (uforarbejdet) planter, dem der ingen varebetegnelse har. Gult lys er forarbejdet planter og uforarbejdet animalier? og rødt lys er ekstra forarbejdet planter og forarbejdet animalier. Forfatteren forklarer sit begreb “forarbejdet” (raffineret) ud fra at der ikke er tilsat noget dårligt eller fjernet noget godt. Ud fra denne simple model gælder det om at spise så mange “grønt lys” fødevarer som det er muligt og hver gang du kan erstatte en rød, med en gul eller en gul med en grøn, så gør det. Samtidig er det så vigtigt at få grønt lys fødevarer, at det kan ophæve at bruge lidt rødt lys fødevarer for at få mere af dem. Så hvis du bedre kan spise ½ kilo grønkål hvis du tilsætter en smule rødt lys dressing til, så gør det. Det er en simpel model og simpelt er godt 🙂

Dr. Michael Greger har også skabt “Dr. Gregers Daily Dozen” hvilket er en anden simpelt model, der går mere i detaljen, trods den stadig er simpel.

6a2d91_9608b352ee2e4cbfa682206aabc7e4bb

Daily Dozen er svær, men noget man kan stræbe imod. Jeg har endnu ikke kunne tjekke alle 24 af på en dag, en eneste gang. Men 17-20 stykker plejer jeg godt at kunne få med. Man kan få denne som en app hvor man krydser af, i appen er der også motion og B og D vitamin. Hvis man skulle vælge kun at have ét kryds, så vælg hørfrø (flaxseed), det lille frø gør så meget godt for os, at alle ville have kæmpe fordele ud af at indtage en spiseske knust hørfrø hver dag. Jeg leger med at bage det ind i noget til eftermiddagskaffen i fx muffins.

dailydozen-1200x675

Dr. Michael Greger har også en hjemmeside hvor han gør sig i små videoer om sundhed, det hele er dog på engelsk: https://nutritionfacts.org/

Min varmeste anbefaling 🙂