Dejlig vegansk mors dag

Vejen til hestens hjerte -og dit eget – Boganmeldelse

hjerte

Marianne Florman har sammen med sin elev Mathilde Denning udgivet bogen, Vejen til hestens hjerte -og dit eget. Jeg har selvfølgelig lånt den som lydbog på eReolen og hørt den i solen på gåture med hundene. Det kan virkelig anbefales. Den første morgen jeg satte bogen i ørene og gik ud fra mit hjem, blev det en tur på 9km, en skøn tur.

Jeg havde ikke de store forventninger til bogen, jeg har ikke i mit hestetid haft nærmere bekendtskab til Marianne Florman, andet end at jeg ved hvem hun er og har set opvisning med hende hvor hun rider næsten uden udstyr (havde dog cordeo på). Jeg er meget positiv overrasket over denne bog og jeg tror til dels det er fordi det er på nuværende tidspunkt i mit liv jeg læser den. Jeg føler slet ikke det er en hestebog, bevares det er hestene der anvendes til at spejle mennesket, men som Marianne også siger, kunne det være et hvilket som helst dyr. Den handler om os, vores hjerte og det som Marianne kalder vores ridser og skrammer. De ridser og skrammer Marianne taler om er det vi i skyggearbejdet kalder skygger. Og meldingen er helt den samme som når vi arbejder med skygger “lær dem at kende, vedkend dig dem og omfavn dem med kærlighed”.

Marianne, som selv indlæser bogen, har en skøn stemme og toneleje, hun er virkelig behagelig at lytte til. Det er første gang jeg græder til en hestebog, hele 4 gange måtte jeg fælde tårer. Nu har jeg ikke bladret i bogen, så ved ikke om der er illustrationer, men hvis der er så køber jeg den, da jeg virkelig gerne vil kigge lidt mere på de 4 faser, og jeg forestiller mig illustrationer til dette.

Nogle gange kan tingene godt blive lidt for alternative for mig og dette kunne have været en af dem, men det var det bare slet ikke. Jeg syntes hun bliver “på den side” af det alternative univers hvor jeg kan være med og jeg ser mine heste for mig når hun taler. Men mest er det Fearless, han er min læremester, han er min lead hest. Han er lead hesten i flokken også, indtil denne bog og denne viden, var jeg noget forvirret over hvad der var sket med hierarkiet i flokken. På den ene side virkede det som om Ronaldo havde taget flokfører rollen, for han skubbede rundt med de andre og Fearless var mere passiv, men hvis der virkelig er noget på spil så tager Fearless over og går forrest, Mariannes forklaring om lead hesten, gav så meget mening og nogle ting faldt virkelig på plads. Mange af Mariannes beskrivelser får mig til at tænke på Fearless og vores liv sammen, alt det vi har gået igennem og alle de udsving og “uforståelige” ting jeg har oplevet med ham, med de teorier Marianne har, giver det virkelig mening. Han har brug for mere fra mig, han har brug for at jeg er hos ham rent, kærligt og ærligt og jeg har svært ved psykisk at blive. Det giver mening for mig.

Gennem denne bog fik jeg følelsen af at her er måske noget der kunne skabe en rød tråd i mellem de verdener jeg lever mit liv i, disse verdener som er så adskilt og hvor jeg længes efter at kunne bringe det sammen til ét liv, ét mig og slippe følelsen af at leve flere liv med forskellige sider af mig selv. Hvis jeg kan lede med hjertet og være True lead vil dette gælde både i mit arbejde som leder, som coach og i mit liv med dyrene og naturen. Måske vil dette kunne være den røde tråd i mit liv, som jeg længes sådan efter…måske…

Straks tjekker jeg den fulde True lead uddannelse ud, men den koster knapt 40.000 kr., så det er ikke en mulighed for mig. Jeg finder så et lead 1 kursus i Solrød, men desværre er det samme weekend som min Shadow Process weekend, så det kan jeg ikke. Skal jeg lytte til Mariannes visdom, så flasker det sig som det er meningen, når det er meningen, så jeg vil undersøge lidt dybere og se hvilken vej jeg finder. Jeg ser en stærk connection mellem skyggerne og lead og vil helt sikkert komme til at udforske dette dybere.

Vil man se mere til lead eller Marianne er hendes hjemmeside her